Ihärdigt arbete mot Västbanan bar inte frukt
På måndag 17.11 röstade Esbo fullmäktige om Västbanan; det tidigare så kallade ”En-timmes-tåget” till Åbo. SFP i Esbo har konsekvent motsatt sig projektet på grund av dess höga (och dessutom oförutsägbara) kostnader och dess enorma negativa miljöpåverkan, samt de relativt låga nyttoeffekterna. Tyvärr fick SFP inte med sig tillräckligt många för att fälla projektet i fullmäktige, men blev inte heller ensamma på motståndarsidan; rösterna föll 49 för och 26 mot. SFP lämnade in avvikande åsikt mot beslutet.

Invånarinitiativ samlade Esbo-bornas röster
Det är inte bara i fullmäktige som SFP arbetat mot Västbanan, utan med olika insatser för att ge frågan synlighet och påverka. Kommunorganisationen SFP i Esbo rf. gjorde ett invånarinitiativ med rubriken Nej tack till Västbanan!. Initiativet samlade på en vecka 1793 röster av Esbobor (samt ca 400 personer som stödde initiativet från andra kommuner). I intitiativet lyfts på ett bra sätt huvudargumeten mot projektet. Initiativet lyder:
Nej tack till Västbanan!
Vi undertecknade Esbobor kräver att Esbo stad drar sig ur projektet Västbanan (tidigare ”entimmeståget”) och inte förbinder sig att finansiera dess byggande. Projektet är ohållbart i Esbos ekonomiska situation och skulle medföra betydande negativa konsekvenser för miljön.
Motiveringar:
1. Orimlig prislapp och ekonomisk risk
Esbos andel av kostnaderna för Västbanans första fas skulle uppgå till 170 miljoner euro. Det är en enorm summa i en situation där stadens skuldsättning ökar och resurser för grundläggande tjänster såsom daghem och skolor redan är ansträngda. Kommunens begränsade resurser bör i första hand riktas till lagstadgade uppgifter och till sådant som gynnar invånarna.
Genom att stödja Västbanan skulle staden ta en betydande ekonomisk risk, vilket sannolikt skulle öka skuldsättningen och skapa press på nedskärningar. Det är osannolikt att Esbo skulle kunna täcka banans utgifter genom markförsäljning eller andra inkomster. Det finns en överhängande risk för att budgeten överskrids. Trafikledsverket har bedömt att risken kan uppgå till 150 miljoner euro.
2. Liten nytta i förhållande till kostnadern
Nyttan av Västbanan har bedömts alltför optimistiskt. Projektet skulle inte märkbart förkorta restiden mellan Helsingfors och Åbo, och påverkan på den lokala tågtrafiken i Esbo är fortfarande oklar. Det handlar om en miljardklassens investering vars nytta är försvinnande liten i förhållande till projektets kostnader.
3. Allvarliga miljö- och naturkonsekvenser
Västbanan skulle gå genom flera värdefulla och känsliga naturområden. Den skulle:
- förstöra orörda områden mellan Esbo gårds historiska marker och Noux nationalpark
- försvaga det ekologiska nätverket mellan Esbo, Kyrkslätt och Vichtis,
- försvåra djurens rörelser från Nouxområdet,
- kräva omfattande sprängningsarbeten och förändringar i Esbo ås ekosystem (bl.a. flyttning av hotade musslor).
Dessutom skulle den nya infrastruktur och bostadsbebyggelse som planeras kring banan öka trycket att bygga i orörd natur. Det planerade bostadsområdet i Hista skulle ligga avsides och vara svårtillgängligt. Trots järnvägen skulle trafiken där till stor del baseras på privatbilism, vilket inte stöder en hållbar stadsutveckling.
Sammanfattning:
Västbanan är alltför dyr, ekonomiskt riskfylld och miljömässigt skadlig för Esbo. Staden bör inte binda sig till dess finansiering eller byggande.
Esbo ska dra sig ur projektet Västbanan och i stället fokusera sina resurser på tjänster som är väsentliga för invånarnas välfärd – såsom utbildning och småbarnspedagogik – samt på att skydda närnaturen och främja hållbar utveckling.
Initiativet lämnades in till staden 21.11.2025